طراحی سایت شخصی

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

۳۰
آبان

کمپرسور اسکرو نوعی از کمپرسور گاز ، مانند کمپرسور هوا است که با استفاده از یک مکانیزم چرخشی از نوع جابجایی مثبت عمل میکند.

کاربری رایج این کمپرسورها در صنایع هست و جایگزین کمپرسورهای پیستونی سنتی هستند که در آن به حجم بیشتری از گاز فشرده نیاز است، به عنوان مثال برای سیکل های تبرید بزرگ مانند چیلرها ، یا برای سیستم های هوای فشرده برای کار با ابزارهای هدایت کننده هوا مانند چکش و آچار ضربه ای . برای اندازه‌های کوچکتر روتور، نشت ذاتی در روتورها بسیار مهم‌تر می‌شود، که منجر به این می‌شود که این نوع مکانیسم برای کمپرسورهای کوچک‌تر از کمپرسورهای پیستونی مناسب‌تر نباشد.

نحوه ی عملکرد کمپرسور اسکرو

فرآیند فشرده‌سازی گاز یک مارپیچ چرخشی یک حرکت جارویی مداوم است، بنابراین مانند کمپرسورهای پیستونی، ضربان یا افزایش جریان بسیار کمی وجود دارد. این همچنین به کمپرسورهای اسکرو اجازه می دهد تا به طور قابل توجهی بی صداتر باشند و لرزش بسیار کمتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی تولید کنند، حتی در اندازه های بزرگ، و مزایایی در کارایی ایجاد می کند.

قطعات تشکیل دهنده ی کمپرسورهای روتاری اسکرو

کمپرسورهای روتاری اسکرو از دو پیچ مارپیچ بسیار نزدیک به هم استفاده می کنندکه به روتورها برای فشرده کردن گاز معروفند. در یک کمپرسور چرخشی مارپیچ با عملکرد خشک، چرخ دنده‌های زمان‌بندی تضمین می‌کنند که روتورهای نر و ماده، تراز دقیقی را بدون تماس حفظ می‌کنند که باعث سایش سریع می‌شود. در یک کمپرسور مارپیچ دوار پر از روغن، روغن روان کننده فضای بین روتورها را پل می کند و هم یک آب بند هیدرولیکی ایجاد می کند و هم انرژی مکانیکی را بین روتورها انتقال می دهد و به یک روتور اجازه می دهد که به طور کامل توسط دیگری هدایت شود. گاز در سمت مکش وارد می شود و با چرخش پیچ ها از طریق رزوه ها حرکت می کند. روتورهای مشبک گاز را وارد کمپرسور می کنند و گاز از انتهای پیچ ها خارج می شود. ناحیه کار حجم بین لوبی بین روتور نر و ماده است. در انتهای ورودی بزرگتر است و در طول روتورها تا درگاه اگزوز کاهش می یابد. این تغییر حجم، فشرده سازی است.بار ورودی در انتهای روتورها در فاصله زیاد بین لوب های نر و ماده کشیده می شود. در انتهای ورودی، لوب نر بسیار کوچکتر از همتای ماده خود است، اما اندازه‌های نسبی نسبت‌ها را در طول هر دو روتور معکوس می‌کنند (نر بزرگ‌تر و ماده کوچک‌تر می‌شود) تا زمانی که (مماس به درگاه تخلیه) فضای خالی بین هر دو روتور ایجاد شود. جفت لوب بسیار کوچکتر است. این کاهش حجم باعث فشرده شدن شارژ قبل از ارائه به منیفولد خروجی می شود.اما اندازه‌های نسبی نسبت‌ها را در طول هر دو روتور معکوس می‌کنند (نر بزرگ‌تر و ماده کوچک‌تر می‌شود) تا زمانی که (مماس به درگاه تخلیه) فضای خالی بین هر جفت لوب بسیار کوچک‌تر شود. این کاهش حجم باعث فشرده شدن شارژ قبل از ارائه به منیفولد خروجی می شود.اما اندازه‌های نسبی نسبت‌ها را در طول هر دو روتور معکوس می‌کنند (نر بزرگ‌تر و ماده کوچک‌تر می‌شود) تا زمانی که (مماس به درگاه تخلیه) فضای خالی بین هر جفت لوب بسیار کوچک‌تر شود. این کاهش حجم باعث فشرده شدن شارژ قبل از ارائه به منیفولد خروجی می شود.

مزایای کمپرسورهای اسکرو

برخلاف دمنده های روتز ، کمپرسورهای اسکرو مدرن با پروفیل های مختلف روی دو روتور ساخته می شوند: روتور نر دارای لبه های محدب است که با حفره های مقعر روتور ماده مشبک می شود. معمولا روتور نر دارای لوب های کمتری نسبت به روتور ماده است، به طوری که سریعتر می چرخد. در ابتدا، کمپرسورهای اسکرو با پروفیل‌های حفره روتور متقارن ساخته می‌شدند، اما نسخه‌های مدرن از روتورهای نامتقارن استفاده می‌کردند که طرح‌های دقیق روتور موضوع ثبت اختراع است.

کاربرد کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای روتاری اسکرو معمولا برای تامین هوای فشرده برای کاربردهای صنعتی بزرگتر استفاده می شوند. آنها به بهترین وجه در کاربردهایی که تقاضای هوای مداوم دارند مانند کارخانه‌های بسته‌بندی مواد غذایی و سیستم‌های تولید خودکار استفاده می‌شوند، اگرچه تعداد کافی زیاد تقاضای متناوب، همراه با مقداری ذخیره‌سازی، بار مستمر مناسبی را نیز ارائه می‌دهند. علاوه بر واحدهای ثابت، کمپرسورهای روتاری اسکرو معمولاً روی تریلرهای یدک‌کشی نصب می‌شوند و با موتورهای دیزلی کوچک کار می‌کنند. این سیستم های فشرده سازی قابل حمل معمولاً به عنوان کمپرسورهای ساختمانی شناخته می شوند. کمپرسورهای ساختمانی برای تامین هوای فشرده به چکش های جک، ابزار پرچین، پمپ های پنوماتیک، عملیات سند بلاست و سیستم های رنگ صنعتی استفاده می شوند.آنها معمولا در سایت های ساخت و ساز و در حال انجام وظیفه با خدمه تعمیر جاده در سراسر جهان دیده می شوند.

کمپرسورهای هوای اسکرو معمولاً در دکل‌های حفاری روتاری، DTH و RC مورد استفاده در تولید معدن و برنامه‌های حفاری اکتشافی و در خدمات خطوط لوله نفت و گاز مانند آزمایش پنوماتیک یا پیگینگ هوا استفاده می‌شوند.

ترجمه شده wikipedia انگلیسی

مقاله : https://en.wikipedia.org/wiki/Rotary-screw_compressor

  • سالومه عزیزی
۲۲
آبان

روان کننده ها، به ویژه روغن های کمپرسورهایی که برای مصارف صنعتی طراحی شده اند، به طور خاص برای نوع و الزامات کمپرسور مربوطه تولید و آزمایش می شوند. وظایف اصلی یک روغن کمپرسور شامل کاهش سایش و پارگی معمولی، خنک سازی، آب بندی و تمیز کردن است. همچنین چند واقعیت جالب و مرتبط دیگر در مورد روغن های کمپرسور وجود دارد که هنگام برنامه ریزی برای تعمیر و نگهداری سیستم هوای فشرده خود باید از آنها آگاه باشید.

روغن کمپرسور هوا چیست؟

روغن کمپرسور یک جزء حیاتی برای حفظ یک نصب هوای فشرده سالم است. روغن که در درجه اول یک خنک کننده است، گرمای تولید شده در طول فرآیند فشرده سازی را حذف می کند. روغن کمپرسور با کیفیت، سایش و پارگی قطعات در حال چرخش را با استفاده از افزودنی‌های مختلف کاهش می‌دهد تا از ساییدگی فلز به فلز جلوگیری کند. به عبارت دیگر، روغن سیستم را خنک می کند تا المنت بیش از حد گرم نشود.

روغن همچنین روتورها را روغن کاری کرده و محفظه فشرده سازی را آب بندی می کند. از آنجایی که روغن کمپرسور برای خنک کردن و آب بندی استفاده می شود، باید روغن مخصوص و باکیفیت باشد و نمی توان آن را با روغن های جایگزینی مانند روغن موتور جایگزین کرد. اساساً، همانطور که روغن در اطراف بین عناصر پیچ جریان دارد، فضایی را که هوا در آن فشرده می شود، مهر و موم می کند. یکی دیگر از کارهای مهم تمیز کردن است. در برخی مواقع گرد و غبار از طریق فیلتر هوا وارد دستگاه می شود. روغن این ذرات را می گیرد، آنها را به فیلتر روغن می برد و به عقب برمی گردد. به خاطر داشته باشید که اگر روغن کمپرسور شما خراب شود یا آنطور که باید روغن کاری نشود، اجزای داخلی کمپرسور می توانند به سرعت از بین بروند.

انواع روغن کمپرسور هوا

دو نوع اصلی روغن کمپرسور وجود دارد: روغن استاندارد (که روغن معدنی نیز نامیده می شود) و روغن مصنوعی.

  1. روغن کمپرسور استاندارد (معدنی).روغن کمپرسور استاندارد با استفاده از پایه معدنی ساخته می شود و ارزان تر از روغن کمپرسور مصنوعی است. روغن معدنی فرارتر است و احتمال تبخیر آن بیشتر از روغن مصنوعی است. در نتیجه سریعتر مصرف می شود. همچنین دارای انتقال روغن بالاتری است، بنابراین می تواند با وجود اجزای پایین دستی مانند فیلتر روغن و جداکننده روغن، وارد شبکه هوای فشرده شود. روغن های معدنی نیز به طور قابل توجهی واکنش پذیرتر از روغن های مصنوعی هستند. زنجیره های کربنی 100٪ با هیدروژن اشباع نشده اند، به این معنی که روغن سریعتر با مواد دیگر واکنش نشان می دهد و می تواند توده ها را تشکیل دهد. این امر عمر مفید روغن و عمر مفید فیلترها و جداکننده های روغن را کاهش می دهد. این نوع روغن معمولاً برای استفاده در کمپرسورهایی که به طور مداوم استفاده نمی شوند، یا برای صاحبان خانه/کارهایی که ماهیت آنها سبک تر است، توصیه می شود.
     
  2. روغن کمپرسور مصنوعی. روغن کمپرسور مصنوعی با آن ساخته شده است - درست حدس زدید! - یک پایه مصنوعی این نوع روغن یک محصول با کیفیت بالاتر و درجه یک است که عمر مفید بیشتری دارد. در واقع، روغن های مصنوعی معمولاً 50 درصد بیشتر از روغن های استاندارد کار می کنند. روغن‌های مصنوعی همچنین می‌توانند عمر کمپرسور شما را افزایش دهند، با سرعت کمتری مصرف می‌شوند (که برابر است با اضافه کردن کمتر روغن)، خنک‌تر از روغن‌های روغن استاندارد خود باقی می‌مانند و همچنین می‌توانند به کاهش رسوب‌های مختلف که بر عملکرد کمپرسور تأثیر منفی می‌گذارند کمک کنند. فایده دیگر؟ روغن مصنوعی حاوی گوگرد یا مواد افزودنی نیست که به جلوگیری از تجمع روی دریچه ها کمک می کند.

مراقب روغن های کمپرسور یونیورسال باشید

برخی از تولیدکنندگان هوای فشرده یک روغن را برای کاربردهای چند منظوره (کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای اسکرو و غیره) توصیه می کنند. با این حال، ماشین های مختلف نیازهای متفاوتی دارند، به این معنی که یک روغن جهانی و جایگزین نمی تواند بالاترین عملکرد کمپرسور خاص را به دست آورد. نتیجه کارایی و خاصیت حفاظتی به میزان قابل توجهی کمتر است.

ترجمه شده از : https://www.thecompressedairblog.com

  • سالومه عزیزی